Saturday 8 February 2014

Tidur Boleh Mempengaruhi Kesuburan


Berbagai cara yang boleh dilakukan oleh wanita meninggikan peluangnya untuk hamil. Salah satunya dengan tidur yang cukup selama tujuh sampai lapan jam setiap malam dan bangun tidur dalam waktu yang sama setiap hari.


Ahli sains yang membuat kajian memberitahu bahawa dalam tubuh manusia ada “biological clock” yang mengawal hormone reproduksi secara teratur.
Hanya tidur yang cukup dan bangun pada waktu yang sama dapat membantu “biological clock” ini mengawal pengeluaran hormone wanita dan secara tidak langsung akan meninggikan kemampuan wanita itu untuk hamil.
Dalam satu kajian di Inje University di Korea Selatan, mendapati bahwa perempuan yang tidur teratur selama 7-8 jam setiap hari, akan lebih cepat hamil dibandingkan perempuan yang tidur tak teratur setiap harinya.
Kajian yang melibatkan seramai  656 wanita di Korea Selatan juga menunjukkan bahawa wanita yang tidur meleibihi 9 jam sehari juga sukar untuk hamil.
Menurut Dr Hyan Shim dari klinik kesuburan di Hwasung, Korea Selatan, terlalu banyak tidur juga meningkatkan kadar hormon prolaktin yang diketahui boleh mengganggu kesuburan.

Sementara wanita yang terlalu sedikit tidur mempunyai hormon stres seperti kortisol yang tinggi, juga memberikan  kesan negative pada kesuburan.
Memastikan cukup tidur dan bangun pada waktu yang tetap adalah usaha untuk  cepat hamil.

~Credit to Dr Zubaidi. 

Untuk mendapat info lebih lanjut tentang Set Kesuburan, boleh klik pada link yang diberi atau terus hubungi saya,

Sumber Dar : Normelah

*******************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini , saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau

Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...