Friday 28 February 2014

Tips Merangsang Metabolisma Badan

Kadang kita hairan melihat seseorang yang kuat makan tapi badanya tetap kurus dan maintain jer. Bila kita tanya, dia kata mungkin kadar metabolisma badan dia tinggi. Bagaimana nak tingkatkan kadar metabolisma badan? Disini disenaraikan beberapa cara untuk meningkatkan metabolisme badan anda. 
 


1- Jangan Berlapar
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasaanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi.




2 - Tidur yang cukup.
Tidur sekurang-kurang 7 atau 8 jam setiap malam penting untuk mengekalkan metabolisme yang sihat. Kekurangan tidur boleh mengganggu kebolehan tubuh untuk membakar kalori. (Tidur yang lebih juga tidak baik dan mempunyai kesan yang sama!). Cuba kekalkan rutin tidur yang konsisten dan tidur dan bangun pada masa yang lebih kurang sama setiap hari.




3 - Makan lebih protein

Pentingkan makanan kaya protein setiap kali mengambil makanan untuk mengekalkan rasa kenyang dan juga melawan perubahan mood yang boleh menimbulkan rasa lapar. Para penyelidik sekarang mengesyorkan jumlah antara 0.8 dan 1 gram per paun berat badan. Amalkan susu soya, tauhu dan kacang soya dalam pemakanan harian. Ia mengandungi oestrogen yang membantu menyeimbangkan perubahan hormon yang boleh menyebabkan kelaparan.



4 - Amalkan makan kekacang 

Makan antara makan tengah hari dan minum petang. Badam boleh merangsang kalsium yang diperlukan untuk pembentukan tulang dan vitamin E bagi mendapatkan kulit yang berkualiti dan cantik selain membantu mengawal berat badan.



5 - Bangunlah, berdiri

Dalam satu kajian mendapati bahawa tidak aktif (selama 4 jam atau lebih) menyebabkan 'shutdown' dalam enzim yang mengawal metabolisme lemak dan kolesterol. Untuk menjaga enzim ini aktif dan meningkatkan pembakaran lemak anda, pecahkan waktu lama 'downtime' dengan berdiri, contohnya ketika berbicara di telefon.



6 - Minum air sejuk

Penyelidik di Jerman mendapati bahawa minum 6 cawan air sejuk sehari (48 aun) dapat meningkatkan metabolisme istirehat sekitar 50 kalori setiap hari - cukup untuk membuang 5 paun dalam setahun.
 

Air juga dapat mengurangkan selera makan anda secara semulajadi.Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak. Nak tahu lebih lanjut kelebihan minum air boleh baca di SINI



7 - Makan pedas

Menambah cili atau mustard dalam makanan akan membantu membakar sehingga 12 peratus kalori. Ternyata bahawa capsicum, sebatian yang memberikan cili mulut-membakar, juga boleh meningkatkan metabolisme. Makan sekitar 1 sudu makan cabai merah atau hijau cincang meningkatkan pengeluaran panas tubuh anda dan aktiviti sistem saraf simpatik anda (bertanggung jawab untuk respon 'melawan-atau-mengalah' kita), menurut sebuah kajian yang diterbitkan dalam Journal of Nutritional Science and Vitaminology.



8 - Isi perut waktu pagi

Makan sarapan pagi akan melompat-mula metabolisme dan menjaga tenaga yang tinggi sepanjang hari. Bukan kebetulan bahawa mereka yang melewatkan makan ini adalah 4 1/2 kali lebih cenderung menjadi gemuk. Dan makan pertama anda yang bersungguh adalah lebih baik. 


9 - Minum kopi atau teh

Kafein adalah stimulasi sistem saraf pusat, dan  boleh meningkatkan metabolisme anda 5 hingga 8 peratus - sekitar 98-174 kalori per hari. Secangkir teh dapat meningkatkan metabolisme anda dengan 12 peratus, menurut satu kajian di Jepun.



10 - Perangi lemak dengan serat (fiber)

Serat boleh meningkatkan pembakaran lemak anda sebanyak 30 peratus. Kajian mendapati bahawa mereka yang makan paling banyak serat ialah yang paling sedikit berat dari masa ke masa. Sasarkan sekitar 25 gram sehari - dalam jumlah tiga hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran.



11 - Makanlah makanan yang kaya dengan zat besi

Zat besi sangat penting untuk membawa oksigen yang diperlukan oleh otot anda untuk membakar lemak.Kerang, daging tanpa lemak, kacang-kacangan, bijirin, dan bayam merupakan sumber yang sangat baik. 



12 - Dapatkan lebih banyak Vitamin D

Vitamin D sangat penting untuk mengekalkan rangkaian otot metabolisme-meningkat. Dapatkan 90 peratus daripada nilai yang disarankan harian (400 IU) dalam menyediakan 3.5 aun salmon. Sumber lain yang bagus ialah tuna, susu dan bijirin yang dikuatkan, dan telur.



13 - Jangan lupa suplemen kalsium.  Kajian menunjukkan bahawa kekurangan kalsium di dalam tubuh mencetuskan hormon yang menyebabkan badan anda berpaut dengan lemak yang sebenarnya boleh dibakar. Anda juga boleh mendapatkan kalsium dari susu rendah lemak, keju, dadih, ikan salmon, taufu dan oatmil.  Cuba minum susu dan makan telur semasa bersarapan; tuna, salmon, kekacang dan ayam untuk makan tengah hari; daging merah tipis atau produk berasaskan soya bagi makan malam.

14- C untuk cergas.  Suplemen Vitamin C juga penting. Vitamin C dan kalsium adalah rakan yang baik dalam meningkatkan metabolisme. Kalsium dapat mempercepatkan metabolisme manakala vitamin C membantu tubuh dalam penyerapan mineral tersebut.



15 - Makan tembikai 

Asid amino arginine, yang banyak dalam tembikai, boleh membantu mengurangkan berat badan, menurut satu kajian baru dalam Journal of Nutrition.



16 - Bina otot

Gunakan Pemberat untuk membina otot kerana otot boleh meningkatkan metabolisme berbanding dengan lemak terutamanya ketika berehat. Senaman pemberat adalah contoh senaman yang boleh membina otot.


17- Bersenam

Lapangkan masa untuk bersenam atau berjogging.



Produk Shaklee juga ada menyediakan 3 cara mudah untuk menurunkan berat badan anda:


1) Membakar
2) Mendetox atau membuang

3) Membina

****************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau
Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 
 

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...