Wednesday 26 February 2014

Amalan Ketika Hamil Menurut Islam


Bismillahir Rahmanir Rahim ...

Apa saja yang mesti dilakukan ibu hamil selama mengandung agar anaknya kelak sholeh, yang sejuk mata memandang? Apakah amalan-amalan yang menurut islam?

Alhamdulillah, Allah Ta'ala telah melimpahkan nikmat yang luar biasa kepada seorang ibu. Setelah mendapat nikmat ‘jodoh’ (suami), Allah Ta'ala kemudian menganugerahkan nikmat ‘kehamilan’.




Yang penting untuk diperhatikan dan dilakukan oleh ibu yang hamil adalah:
1. Perbanyak syukur kepada Allah Ta'ala atas kenikmatan ini agar Allah Ta'ala menambah nikmat-Nya dengan anugerah anak yang shalih.

2. Lakukan proses tarbiyah (pendidikan) anak sejak dalam kandungan. Yaitu dengan cara mengajari janin melalui perilaku dan perbuatan ibu dan suami dalam rumah tangga. Insyaallah bila ibu dan suami rajin menjaga shalat tepat waktu, membaca Al Quran, dzikir pagi dan petang, dan berbagai ibadah lainnya akan memberi pengaruh positif bagi janin.

3. Perbanyak doa kepada Allah Ta'ala dengan doa yang baik. Boleh dengan bahasa Melayu atau bahasa Arab. Berikut hanya sekadar contoh doa yang boleh dipanjatkan kepada Allah Ta'ala.
Ibu-ibu boleh juga berdoa dengan doa-doa yang lain.
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا، رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ،
Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami, pasangan-pasangan kami, dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.

“Ya Allah, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk orang-orang yang saleh.
اللًّهُمَّ اجْعَلْهُ مُسْلِماً مُؤْمِناً مُحْسِناً مِنْ الْعِبَادِ الصَّالِحِيْنَ، اللًّهُمَّ أَنْتَ خَلَقْتهُ وَسَوَيْتَهُ وَنَفَخْتُ فِيْهِ الرُّوْحُ وَ أَسْكِنِ التَّوْحِيْدِ فِي قَلْبِهِ ، اللًّهُمَّ احْفَظْ لَهُ دِيْنَهُ وَعِرْضَهُ وَ عَقْلَهُ وَ بَدَنَهُ، اللًّهُمَّ أَعِنِّي عَلَى تَرْبِيَتِهِ كَمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى.

Ya Allah, jadikanlah (janin ini) seorang muslim, mukmin, dan muhsin sebagai bagian dari hamba-hamba-Mu yang shalih.
Ya Allah, Engkau menciptakannya, Engkau sempurnakan ciptaannya, Engkau tiupkan ruh padanya, dan tanamkan tauhid dalam hatinya.

Ya Allah, jagalah agamanya, jagalah kehormatannya, jagalah akalnya, dan jagalah badannya,

Ya Allah, bantulah aku (agar mampu) mendidiknya sesuai dengan yang Engkau cintai dan Engkau redhai.”
4. Penting bagi ibu menjaga emosi, tidak mudah marah misalnya, menjaga lisan dengan menghindari kata-kata yang tidak tepat, juga menjadi sebahagian penting dalam tarbiyah anak.

5. Ingatkan suami untuk menjaga kehalalan rezeki dan menghindari pendapatan yang haram.

6. Perhatikan kesihatan janin, makanan yang halal, baik, dan bergizi. Serta perhatikan naisht-nasihat doktor yang berkaitan dengan kesihatan ibu hamil.
Semoga bermanfaat 



Kredit To : Normeelah

****************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau
Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...