Saturday, 22 February 2014

Gastrik...Jangan Ambil Mudah!


Assalamualaikum.

Pernah tak mengalami simptom-simptom berikut?
 
 

Pedih hulu hati
Sakit dada yang terasa sama dengan sakit dada disebabkan sakit jantung
Ketidakhadaman makanan
Muntah atau terasa hendak muntah (mual/loya)
Ketidakselesaan pada perut/kembung perut
Cirit-birit (najis berwarna hitam)


Okey, saya pernah! 


Pengalaman Sendiri

Saya mula-mula kena gastrik sewaktu di tingkatan 3. Dulu saya selalu breakfast pukul 6 pagi dan masa rehat di sekolah saya tak makan. Nanti bila sampai rumah pukul 2 petang pulak baru makan. Cuba kira berapa jam perut saya dibiarkan kosong?

Perut kita ni kalau dibiarkan lama sangat kosong, lama-lama akan cepat berasid. Sebab tu la kita mudah terkena gastrik atau perut berangin. Sesiapa yang pernah terkena gastrik ni tau la macam mana sakit gastrik ni kan? Kalau lambat makan sikit, mulalah perut bagi signal. 

Sebab tu sampai sekarang saya cuba disiplin untuk makan pada waktu yang sama setiap hari. Kalau boleh saya cuba elak makanan pedas. Dalam masa yang sama saya cuba pastikan diri tak stress.

Tahap gastrik paling serius pernah saya alami? Saya pernah sakit dada dan sukar bernafas! Masa tu saya ingatkan saya terkena sakit jantung. No kidding tau. Takut betul!


Sakit Gaya Hidup

Gastrik kini dikenali sebagai sakit "gaya hidup". 
sumber gambar: google

Macam mana yang dikatakan sakit gaya hidup tu? Ye la kan, orang sekarang ni suka berlumba-lumba nak kurus, nak pakai barang berjenama sehingga sanggup berlapar. Kalau dah sanggup berlapar tu, mana tak kena gastrik?

Lagi satu pulak, perkara ni banyak berlaku untuk orang yang workaholic. Kadang-kadang bila terlalu asyik nak siapkan kerja sampai mengabaikan waktu makan. Kadang-kadang pulak cuma ambil junk food and bicarbonate drink sebab nak cepat. 

Dah tu macam mana?



Risiko Gastrik Berterusan

Jangan ambil mudah kalau sekali terkena gastrik. Kalau dibiarkan pesakit akan mengalami gangguan tidur, kekurangan tenaga dan kualiti hidup pula akan jadi lebih buruk berbanding penyakit kronik lain. Sebabnya, pesakit gastrik akan terus dihantui rasa sakit sehingga mengganggu kehidupan seharian. Jadi, kalau ada simptom-simptom seperti yang saya sebutkan tadi, cepat-cepatlah pergi klinik. 



Makanan Yang Perlu Dihindari Pesakit Gastrik


Bukanlah bermakna tak boleh ambil langsung makanan atau minuman berikut tapi janganlah selalu. Nanti yang sakit tu diri sendiri juga kan?
  • Minuman berkafein
  • Minuman berkarbonat
  • Coklat
  • Buah-buahan sitrus
  • Makanan lemak atau bergoreng
  • Makanan pedas, terutama berperisa bawang putih dan bawang merah
  • Makanan berasaskan tomato seperti piza atau sos spageti atau cili


Penawar Gastrik/Perut Berangin
Kita ada banyak pilihan untuk nak pastikan penyakit kita ni sembuh. Tapi kalau terlalu bergantung dengan ubat dari doktor pun tak boleh jugak.

Gastrik ni pada saya boleh sembuh, asalkan kita berdisiplin - kurangkan stress, makan pada waktu yang tepat dan hindari makanan/minuman yang tak sesuai untuk pesakit gastrik.

Saya boleh kongsikan pengalaman Mak saya yang juga pesakit gastrik dan mengamalkan Ostematrix. Mak saya kata sekarang ni perut beliau dah jarang cramp dan kembung. Nak buang air pun senang, dah tak sembelit macam dulu. Kalau dulu salah makan sikit je, mulalah gastrik datang. Syukur sangat tau.





Selain Ostematrix, pesakit gastrik juga boleh cuba Energizing Soy Protein (ESP)



Energizing Soy Protein (ESP) merupakan sumber protein daripada kacang soya. Kacang soya ini sejenis tumbuhan yang bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid dalam perut dan sangat sesuai untuk merawat sakit gastrik.

Ataupun boleh cuba Peppermint Ginger Plus kalau badan yang jenis banyak angin.

Secara klinikal Peppermint Ginger Plus mampu membantu dalam merawat atau mencegah masalah loya, gastrik, mabuk laut, sendawa dan penghadaman. Produk ini terdiri daripada 4 herba iaitu pudina, halia, pokok adas (fennal) dan cekur manis.



Positive Feedback 

Semua penyaki itu ada penawarnya kecuali mati, jadi kita tak seharusnya mengalah tetapi perlu terus mencari penawar. Alhamdulillah, terdapat banyak feedback positif daripada pengguna Set Gastrik daripada Shaklee ni.

Ada di kalangan pengguna merupakan pesakit gastrik yang kronik sehingga tidak dapat berpuasa ketika bulan Ramadhan. Tetapi dengan izin Allah, selepas mengamalkan Set Gastrik daripada Shaklee, mereka mampu berpuasa. Alhamdulillah.


Banyak Sangat Produk Nak Amalkan? 

Tak semestinya kena beli semua. Biasanya saya suggest mengikut kesesuaian customer termasuk bajet yang mereka ada. Inilah salah satu tanggapan yang salah terhadap Shaklee. Kita ada pilihan, kalau cuma nak cuba 1 produk, itu hak masing-masing.

Kredit To : Ryha Feyzal

****************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau
Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...