Saturday, 22 February 2014

Senggugut Oh Senggugut...Please Go Away!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. 


Masa di asrama sekolah dulu kan, selalu tengok kawan-kawan terjelepok atas katil bila datang bulan. Ada yang sakit biasa-biasa dan ada juga yang kena senggugut serius. Masa tu biasanya saya nasihatkan mereka ni letak minyak angin pada perut. Yang mana sakit secara ekstrim, Ahli Biro Kebajikan asrama akan bagi Panadol. Ada yang boleh lega selepas tu, ada yang masih sakit. 



Menurut sumber dari Wikipedia, antara simptom senggugut termasuklah:

  • Perut kembong
  • Kejang perut
  • Payu dara bengkak atau sensitif
  • Ketegangan atau bimbang (anxiety)
  • Masalah tidur (insomnia)
  • Sakit sendi atau otot
  • Pening kepala
  • Lesu
  • Jerawat
  • Hayunan perasaan (Mood swings)
  • Peningkatan masaalah kulit sediaada, dan pernafasan (contoh, alahan, jangkitan) atau masaalah mata (gangguan bulbar, conjunctivitis)




Senggugut ni kalau dibiarkan akan mengganggu urusan harian wanita terutamanya ketika ke kelas atau ke tempat kerja. Ye la kan, macam mana nak fokus kalau dah kejang perut tu, sakit kepala atau mungkin asyik moody je. Saya pun kadang-kadang terkena juga senggugut ni tapi syukurlah bukan setiap bulan. Tapi saya faham keadaan sesiapa yang mengalami masalah ni. 



Alhamdulillah, baru-baru ni ada kawan cuba Set Senggugut ni, dia kata senggugut dia makin okey. Tak terguling-guling dah macam dulu. Dia ambil GLA Complex, B-Complex dan Ostematrix dengan saya. Jom tengok apa ketiga-tiga produk ni dapat bantu senggugut. 


OSTEMATRIX - Mengandungi Kalsium, Magnesium dan Vitamin D. Kalsium dan Magnesium yang mencukupi sewaktu datang bulan dapat mengurangkan masalah senggugut. Sebelum datang bulan paras bekalan kalsium akan menurun dan mengakibatkan emosi tak stabil dan simptom senggugut yang lain.



GLA COMPLEX - GLA ialah singkatan kepada Gamma-Linolenic Acid. GLA Complex daripada Shaklee terdiri daripada GLA sendiri, Vitamin E (sebab tu siapa yang ambil GLA ni, kulit akan jadi cantik!) dan minyak bunga matahari. GLA digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putus haid. 



B-COMPLEX - Terlalu banyak manfaat B-complex ni sebenarnya tetapi wanita yang mengalami senggugut disarankan mengambil B-complex untuk kurangkan stress dan menguatkan sistem badan dan saraf. 






Semua penyakit ada penawarnya, yang penting kita berusaha. 

Kredit To : Ryha Feyzal

****************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau
Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...