Thursday 27 February 2014

9 Perkara Yang Dapat Mengakibatkan Sukar Kehamilan


Merancang untuk mempunyai anak tetapi sukar mendapatkan kehamilan ? Mungkin ada masalah dengan kesuburan pasangan . Kehamilan bukan hanya dipengaruhi oleh faktor kesuburan saja, tetapi beberapa gaya hidup boleh menghalang kehamilan.




Berikut 9 hal yang boleh menghalang kehamilan seperti berikut:

► 1 . Menunda Kehamilan Terlalu Lama

Kebanyakan wanita menunda kehamilan demi mengejar kerjaya. Padahal , apabila anda mulai menginjak usia 30 - 40 tahun, akan sukar untuk hamil. Bahkan ketika wanita berumur 45 tahun , hampir tidak mungkin boleh hamil.

" Semakin tua usia wanita, jumlah pengeluaran sel telurnya akan berkurang dan terjadi penurunan berkualiti secara dramatik. Tubuh wanita tidak dirancang evolusi untuk hamil dengan mudah seperti ketika wanita berada di usia 20-an tahun," kata Mousa Shamonki , MD , pengarah pakar kesuburan di university of California.

Jika anda telah menemui pasangan hidup dan merancang mempunyai beberapa anak , sebaiknya jangan menunda kehamilan terlalu lama demi kerjaya atau alasan lain.

► 2 . Penyakit Menular Seksual ( PMS )

Human papillomavirus atau HPV, adalah jangkitan menular seksual yang paling biasa. Hal ini dapat mengakibatkan displasia serviks, pertumbuhan abnormal sel dan kanser jika tidak dikesan .

Prosedur penghapus sel -sel yang abnormal kerana jangkitan virus HPV kadang -kadang membuat sukar untuk hamil atau membawa bayi untuk istilah.

Jika tidak dirawat dengan segera , sekitar 10 % -15% wanita dengan penyakit klamidia akibat HPV akan menderita penyakit radang pelvis ( PID ) , yang boleh merosakkan tiub fallopio dan rangkaian dalam dan berhampiran uterus dan ovari.

Sebanyak 93 % wanita yang pernah mengalami masalah pada tiub fallopio kerana PID tidak boleh hamil selepas itu.

► 3 . Jumlah Sperma Sedikit

Kesuburan tidak bergantung pada wanita saja, tetapi juga pada sperma lelaki . Jumlah sperma yang rendah atau kurang daripada 20 juta sperma per mililiter air mani sangat kurang untuk menyuburkan sel telur. Menurut Mayo Clinic , ejakulasi normal harus mengandungi sekurang-kurangnya 39 juta sperma.

Seorang wanita tetap boleh hamil walaupun jumlah sperma yang dikeluarkan oleh suaminya terlalu sedikit, tetapi akan memerlukan masa yang lama. Rujuk mengenai masalah rendahnya pengeluaran sperma tersebut ke doktor .

► 4 . Anda Terlalu Kurus

Hampir semua wanita mengidamkan tubuh yang langsing dan indah dengan cara bersenam dan diet ketat. Orang yang terlalu ramping akan cenderung susah hamil.

"Kekurangan lemak boleh melambatkan pengeluaran hormon- hormon yang diperlukan untuk ovulasi , termasuk hormon estrogen . Estrogen dan testosteron , yang merangsang pengeluaran sperma berasal dari kolesterol. Jadi sedikit lemak bagus untuk wanita hamil, " kata John Norian , MD , doktor pakar kesuburan di Loma Linda University s Center for Fertility , California.

Mintalah doktor anda untuk menentukan berat badan yang sesuai untuk mengoptimumkan kesuburan.

► 5 . Anda Terlalu Gemuk

Wanita yang mempunyai masalah berat badan berlebihan juga mungkin sukar untuk hamil. Hal ini kerana sel -sel lemak terlalu banyak menyebabkan kelebihan pengeluaran estrogen , sehingga ovulasi tidak teratur. Juga, obesiti boleh meningkatkan risiko keguguran.

" Pada lelaki kelebihan berat badan, akan membuat gerak sperma lambat dan jumlah sperma mungkin turun kerana testis menjadi terlalu panas kerana badan yang gemuk ," kata Norian .

Cubalah untuk menurunkan berat badan sebelum cuba untuk hamil. Boleh cuba set kurus Shaklee di sini.

► 6 . Bersenam terlalu Berat

Sukan memang sangat baik untuk anda, tetapi sukan yang terlalu berat malah akan membuat anda susah mendapatkan kehamilan.

"Wanita yang terlalu keras bersenam akan kehilangan lemak tubuh yang membantu menghasilkan estrogen , yang memacu ovulasi. Berolahraga cukup dilakukan 4-5 hari per minggu selama 30 minit untuk menjaga denyut jantung 120-130 denyut per minit, " kata Norian .

Lelaki yang menjalankan terlalu banyak juga boleh menaikkan suhu dalaman dari testis yang menyebabkan sperma mati. Sukan yang terlalu over juga boleh mempengaruhi bentuk sperma , faktor utama dari kemandulan .

► 7 . Penggunaan Tambahan

Kadang -kadang kebiasaan yang baik, seperti mengambil vitamin , ternyata berisiko terhadap kehamilan. Terlalu banyak vitamin A yang disimpan di dalam tubuh boleh menyebabkan kecacatan lahir , kelainan hati dan gangguan lain .

Wanita 19 tahun dan lebih tua harus mengambil tidak lebih daripada 5,000 IU sehari , yang sekurang-kurangnya 50 % berasal dari beta- karoten , biasanya jumlah dalam multivitamin .
► 8 . Pelincir

Hampir setiap pelincir boleh membahayakan sperma dan berisiko terhadap kemandulan . Periksa label pelincir untuk memastikan cecair tersebut tidak mengandungi bahan spermisida .
Jika anda perlu menggunakan pelincir, pilihlah pelincir dengan bahan berasaskan air, bukan berasaskan minyak bumi kerana boleh melambatkan sperma.

9 . Faktor Lain

Beberapa faktor yang mengahmbat kehamilan adalah kebiasaan merokok , mengambil minuman beralkohol , dan terlalu banyak pengambilan kafein dalam tubuh.

Kredit To : Noormelah

****************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau
Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...