Thursday 20 February 2014

Tugasan Ibu Mengandung Dalam Menjayakan Penyusuan Susu Ibu


Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Jadikan permainan anda yang terbaik, jelitawan! Walaupun kehamilan berlangsung sembilan bulan, faedah penyusuan berlangsung seumur hidup. Tempatkan diri anda untuk berjaya dalam penyusuan dengan mendapatkan inspirasi, bersedia dan kuasainya terlebih dahulu supaya anda boleh pastikan ia berjalan lancar! Berikut adalah senarai ”tugasan” anda, trimester demi trimester!!

To do



0-3 Bulan Kehamilan
  • Dapatkan sumber inspirasi. Baca beberapa bahan yang tepat dan motivasi mengapa perlu menyusukan, terutamanya, apa yang kita perlu jangkakan! Ia adalah benar-benar penting untuk mempunyai harapan yang realistik, matlamat jangka pendek, dan pelan. Berbincang dengan ibu-ibu lain yang telah berjaya menyusukan bayinya.
  • Dapatkan kejujuran. Kaji perasaan anda tentang penyusuan dan bercakap kepada seseorang yang anda percayai berkenaan apa jua pendapat, kebimbangan, dan lain-lain. Anda akan dapat membongkar mitos, dan mendapatkan penjelasan dan keyakinan, dan anda akan mempunyai sekutu untuk membantu anda berjaya!
  • Mulakan A-Team anda. Cari dan pilih seorang doktor yang benar-benar mesra penyusuan (Ob / Gyn, Pakar Keluarga atau Bidan) dan pusat hospital / kelahiran. Mempunyai pasukan yang betul boleh membuat ianya berjalan lancar, dan membuatkan seluruh pengalaman indah dengan cara sepatutnya. Pertimbangkan juga untuk mewujudkan pelan kelahiran mesra penyusuan, bagaimana anda melahirkan boleh memberi kesan bagaimana mudahnya untuk memulakan penyusuan.
baby-friendly hospital

3-6 Bulan Kehamilan
  • Perhatikan ibu lain menyusukan atau lihat video penyusuan untuk berasa selesa dengannya; kebanyakan kita tidak pernah melihat ibu menyusukan secara dekat.
  • Libatkan pasangan anda. SELEPAS kelahiran adalah di mana mereka benar-benar boleh menjadi seorang wira!

6 Bulan Kehamilan
  • Membina A-Team. Cari pakar kanak-kanak yang mesra penyusuan susu ibu yang akan membantu menjaga penyusuan dan keyakinan anda.Dapatkan sumber-sumber tempatan – pakar laktasi, perunding, kumpulan sokongan penyusuan.
  • Lihat dan percaya kepada kejayaan. Mulakan senaman imej untuk melahirkan kepercayaan positif tentang pengalaman penyusuan akan datang anda dan sekaligus meningkatkan keyakinan anda.
  • Mula membaca buku-buku penyusuan dipercayai dan memberi inspirasi dan maklumat ”how-to”. Biasakan diri anda dengan isu-isu berkaitan dengan kepercayaan – anda mungkin tidak menghadapi banyak isu ini, tetapi adalah sangat penting untuk tahu mengenai apa yang diharapkan!
  • Sediakan saudara mara untuk rancangan penyusuan anda.

7 Bulan Kehamilan
  • Lakukan kerjarumah anda. Sertai kelas penyusuan yang terbaik. Menghadiri kumpulan sokongan penyusuan – cuba beberapa kumpulan sehingga anda jumpa dengan kumpulan yang anda selesa.
  • Buat pelan kelahiran yang termasuk sentuhan segera kulit ke kulit dan penyusuan dalam jam pertama dan berbincang dengan doktor atau bidan anda. Biasakan diri anda dengan beberapa isu-isu penyusuan seperti penyakit kuning dan mengetahui fakta-fakta berkenaan dengan penambahan susu formula. Belajar tentang pantang larang hospital.
  • Teruskan melakukan senaman imej untuk melahirkan kepercayaan positif tentang pengalaman penyusuan akan datang anda.
  • Buat penyelidikan dasar penyusuan di tempat kerja anda dan cuba bercakap dengan bos anda tentang kemudahan untuk meneruskan penyusuan. Ketahu hak-hak anda.
  • Kenal pasti tempat untuk penyusuan apabila anda dalam perjalanan – di kebanyakan negeri anda mempunyai hak undang-undang untuk menyusukan di khalayak ramai.Tapi anda masih mahu berasa selesa!
  • Lengkapkan A-Team. Berhubung dengan salah satu daripada pakar-pakar laktasi di kawasan anda dan memperkenalkan diri anda dan seorang pakar laktasi yang dipercayai boleh memberikan maklumat yang berharga.

8 Bulan Kehamilan
  • Sediakan adik-beradik untuk rancangan anda untuk menyusukan, terdapat banyak buku-buku menarik untuk kanak-kanak.
  • Teruskan melakukan senaman imej untuk melahirkan kepercayaan positif tentang pengalaman penyusuan akan datang anda.
  • Berbelanja! Walaupun anda hanya perlu bayi anda dan buah dada anda, beberapa perkara boleh membuat penyusuan lebih mudah dan senang, dan beberapa perkara benar-benar akan menjadikan anda mama Mojo.

9 Bulan Kehamilan
  • Mengkaji pelan kelahiran dan penyusuan anda dengan doktor anda.
  • Teruskan melakukan imej untuk kekal dengan kepercayaan bahawa anda boleh melakukannya dan anda boleh menjadi fleksibel dan menyesuaikan diri dengan sebarang muslihat dalam laluan anda untuk berjaya! Adalah penting untuk tidak cuba untuk mengawal hasilnya, anda akan berasa seronok apabila cukup bersedia.

Kelahiran
Berehat dan yakin. Anda dan bayi anda sudah terikat untuk penyusuan, dan anda telah sediakan diri untuk cabaran ini dan kuasai diri anda untuk membuat ia berhasil, tidak kira apa juga yang berlaku. Iktiraf diri anda untuk melakukan yang terbaik dan bersedia, dan ingatkan diri anda bahawa kelahiran adalah misteri yang menakjubkan. Kemudian biarkan ia berjalan secara semulajadi!

Untuk makluman lebih lanjut tentang Set Kehamilan dan Set Penyusuan, boleh klik pada link yang diberi... 

Kredit To : Dzu Amri.

****************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau
Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...