Thursday, 20 February 2014

Suami Yang Soleh



Seorang gadis yg terlalu cantik hendak bernikah tp dia xnak couple-couple nih, tambahan lak dia mahukan sorg suami yg ultra warak. so dia pun buat hebahan yg dia sudi menerima sesiapa je yg ingin menikahinya dgn syarat

1) lelaki tu kena puasa sepanjang tahun
2) lelaki itu kena khatam al Quran setiap hari
3) lelaki itu kena beribadah sepanjang malam setiap hari
 



Takda sorg pun laki sanggup nak terima ketiga2 syarat tu kecuali seorg jejaka yang sederhana
perwatakan dan penampilannya. Akhirnya bernikahlah si jelita itu dgn lelaki tersebut.
Sepanjang perkahwinan depa, pempuan tu perhati jejaka tu.
 
"Eh...x puasa pulak laki aku hari ni. Camne nak puasa setahun?"
"Hmm..aku x nampak pun dia baca Quran hari ni..."
"X nampak pun laki aku bangun malam pagi ni. Dia x solat malam ke?"
 
Selepas sebulan akhirnya pempuan tu x tahan dah. Dia bajet jejaka tu menipu dia. Dia pun
memohon cerai kat mahkamah sambil menyatakan alasan "ditipu oleh suaminya"
 
"Masa nak nikah dulu dia poyo je setuju syarat yg saya letak. Dah kawin langsung x tunaikan.
Penipu!" Rungut si pempuan pada hakim.
Hakim pun tanya kpd jejaka tu, "kamu ingat apa syarat2 nikah yg isteri kamu letakkan?"
"Ingat, yang arif. Puasa sepanjang tahun, solat malam non stop setiap hari, khatam Quran setiap hari.." Jawab jejaka muda dengan nada lembut.
Hakim bertanya lagi. "Habis tu kamu buat x?" pemuda tu selamba jawab, "buat."
Hakim menjerkah, "Isteri kamu kata kamu x buat. Mcm mana ni?"
Pemuda itu xnak mengalah. "Sungguh sy buat yang arif. Takkan la saya nak tulis report card kot
bgtau saya buat apa hari ni? Kang riak la pulak." Hakim x puas hati, "baik. Hari ni kamu puasa x?" "Tak."
 
Hakim terus potong ayat, "hah! Kamu x puasa hari ni, habis mcm mana kamu kata kamu puasa
sepanjang tahun?"
Pemuda itu selamba menjawab, " Rasulullah telah bersabda sekiranya seorg itu menunaikan puasa ramadhan sebulan dan kemudiannya menyambung dgn puasa sunat syawal 6 hari, maka seolah2 dia telah berpuasa sepanjang tahun. Saya puasa ramadhan dan puasa 6 setiap tahun, jd saya seolah2 berpuasa sepanjang tahun."
 
Hakim tu tersentak. "Habis tu mcm mana kamu khatam al Quran setiap hari? Saya nak baca 3
mukasurat sehari pun susah nak cari masa.
Pemuda itu terus menjawab, "saya baca Surah al ikhlas 3 kali setiap kali saya ingin tidur.
Rasulullah bersabda sesiapa yg membaca surah al ikhlas 3 kali maka seolah2nya dia telah
membaca keseluruhan al Quran." sambil buat senyuman lebar kpd hakim.
 
Hakim itu makin tergamam. "Solat malam pulak, bagaimana kamu buat?"
Pemuda itu sekali lagi senyum. "Saya solat isyak dan solat subuh berjemaah. Rasulullah bersabda, barangsiapa yg berjemaah pada waktu isyak dan subuh maka seolah2nya dia telah beribadah sepanjang malam" dia terus menyambung, "islam itu indah, yang arif. Tetapi kita selalu mengukur kewarakan dan kealiman seseorg itu berdasarkan banyaknya amalan seseorg itu yg dizahirkan sedangkan Allah mementingkan kualiti berbanding kuantiti. Kita
cuma diberikan Allah 24 jam sehari semalam, maka pandai2lah kita bahagikan masa selaku
manusia yg menghidupkan dunia serta mencari akhirat. Bukankah mencapai kejayaan di dunia
juga merupakan ibadah, dan apa gunanya jika melakukan ibadah tanpa istiqamah, semua itu
hanya sia-sia.



Hakim terangguk2 lalu memerintahkan si isteri bangun. "Awk sepatutnya beruntung. Awk telah
dinikahi oleh seorg lelaki yg bukan sahaja amat warak tetapi amat berilmu. Dengan ini saya
isytiharkan kes ini dibatalkan..."
Si suami tersenyum puas.
.

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...