Sunday 9 February 2014

Cyst Ovari : Gunakan GLA Complex Shaklee


Niat untuk berkongsi kebaikan produk  shaklee, entri kali ni nak berkongsi tentang salah satu produk yang berkait rapat dengan kaum wanita dan salah satu masalah yang berkaitan dengan wanita. 

Ketidaksuburan bagi seseorang itu bolehlah didefinasikan sekurang - kurangnya setelah setahun mencuba untuk hamil dan yang sering mengalami keguguran. 


Untuk Hamil :-


1. Wanita itu perlu mengeluarkan telur daripada salah satu ovarinya ( ovulasi ).
2. telur tersebut mesti melalui saluran fallopian menuju ke uterus ( rahim ).
3. Sperma lelaki pula perlu bergabung dengan telur dalam perjalanan menuju ke rahim.
4. Telur yang telah disenyawakan itu perlu melekat di dalam rahim.

5. Masalah yang menggangu dalam salah satu langkah yang dinyatakan tadi adalah dianggap penyebab ketidaksuburan.
 

Kira - kira 1/3 kes ketidaksuburan berkaitan dengan wanita dan 1/3 daripada lelaki dan selebihnya adalah campuran faktor - faktor lain.

Penyebab Ketidaksuburan:

1. Masalah ovulasi merupakan penyebab ketidaksuburan wanita kerana tiada telur yang akan disenyawakan.

2. Tanda - tanda wanita yang tidak berovulasi secara normal termasuklah haid tidak tetap atau tidak datang haid. Antara penyebab adalah cyst.



Penyebab lain :

1. Saluran falopio terhalang dengan penyakit radang pelvik dan endometriosis. 
2. Masalah dengan rahim seperti fibroid atau cyst.

Selainnya umur, stress, pemakanan seharian yang tidak elok, latihan olahraga, terlebih berat badan atau terlalu kurang berat badan, merokok, alkohol, penyakit kelamin dan masalah kesihatan yang disebabkan hormon.

Ovarian Cysts :Cyst Ovari biasa dihadapi oleh wanita muda. Mengapa ia digelar cyst? Sebabnya ketumbuhan ini mesti mengandungi cecair/fluids, samada air, cecair bercampur protin, darah beku, darah haid , minyak dan lemak, lendir. Ia boleh disertai dengan tumbuhan daging yang mungkin jenis kanser, rambut, cartilage, tulang dan lain-lain .


Walaubagaimanapun, kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.
Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Ada cyst yang boleh hilang dengan sendiri dan ada juga yang memerlukan pembedahan untuk membuangnya..ada customer saya hilang sendiri cyst nya semasa beliau mengandung..manakala ada yang perlu dibuang.



Tetapi kita sebagai manusia biasa disarankan agar berusaha untuk menyembuhkan penyakit...kerana tiada penyakit yang tiada ubatnya kecuali mati...Ada rakan saya mengatakan doktor sendiri menyarankan agar makan supplement tambahan untuk mengecutkan cyst ini kerana tidak mahu pembedahan dijadikan sebagai alternatif...ye lah kalau boleh taknak lah operate2 ni...

Tanda-tanda wujud cyst ovari :
  • Banyak kali ‘cyst’ dan ‘tumor’ pada kilang ovari dijumpai secara kebetulan, ketika wanita berkenaan sedang menjalani pemeriksaan untuk tujuan lain. Tidak ada tanda dirasai. 
  • Gangguan dalam pusingan haid saperti lambat atau tidak datang pada waktu yang di jangkakan, haid tidak teratur saperti diluar waktu haid atau ia datang sedikit sedikit tetapi berpanjangan. 
  • Mandul atau kurang subur atau berulang kali gugur. 
  • Sakit senggugut, sakit waktu persetubuhan atau sakit perut tanpa mengira masa. 
  • Perut membesar tanpa hamil. 
  • Putus haid pada umur yang muda (Premature menopause) 
  • Gangguan kencing atau air besar. 
  • Dalam kes kanser ovary diperingkat lambat – hilang selera makan, susut berat badan, perut kembung, sakit pinggang dan letih lesu.

Siapakan yang berisiko untuk mendapat cyst ini?
Ovarian cysts sebenarnya agak kerap terjadi. Kebanyakkan wanita mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu cyst sepanjang hidupnya. Kebanyakkanya adalah cyst biasa dan tidak “complicated”.
Walaubagaimanapun, sekiranya cyst ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung kepada kanser dan lebih merbahaya.


Bagaimana GLA boleh membantu? GLA merupakan Gama Linolenik Asid yang bertindak menstabilkan hormon di dalam badan kita..Boleh diambil oleh wanita terutamanya kepada mereka yang mempunyai masalah hormon, jerawat,masalah menstrual,monopouse syndrom,darah tinggi dan kencing manis..kelebihan GLA adalah ia mempunyai vitamin E yang asli...
GLA Complex Supplemen Untuk Masalah OVARIAN CYST
Minyak Borage, Minyak Bunga Matahari dan Vitamin E 
GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.
  Antara kelebihan GLA adalah :
  • membantu mengawal hormon dan kitaran haid
  • membantu meningkat kesuburan bagi mereka yang sukar mendapatkan anak.
  • melegakan PMS
  • menguatkan kuku dan rambut
  • menjadikan kulit lebih berseri
  • membantu menangani ekzema
  • mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • menguatkan imuniti tubuh
  • melambatkan proses penuaan
  • mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • mengawal kolesterol
  • untuk fungsi saraf

*************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau
Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...