Friday 7 February 2014

Kawal Perasaan Marah Pada Anak Kecil Yang Aktif



Menjadi ibu dan bapa kepada anak-anak kecil yang aktif, sememangnya adakalanya sukar hendak mengawal perasaan. Namun, kita perlu belajar mengawal perasaan.


-Kita dikurniakan sesuatu perkara itu yang nampak baik atau buruk pada mata kita itu, sebenarnya adalah untuk kita menjadi semakin baik. Dengan melatih diri menjadi sabar dengan anak-anak, kita akan menjadi seorang yang sabar.

-Bila kita berdoa supaya Tuhan memberikan kepada kita kesabaran, Tuhan tidak hanya meletakkannya di dalam hati kita. Kita dididik melalui kejadian dalam hidup kita. Jika kita ingat ini, maka kita akan lebih berusaha untuk sabar.

Apa formulanya?

-Formulanya, bila rasa hendak marah, tarik nafas dan bilang sampai 5. Jika masih marah bilang sampai 15




Kemudian, bayangkan bila anak-anak itu sudah besar dan mereka memuji bagaimana anda membesarkan mereka dgn penuh kesabaran

Saya sarankan, selain dpd membilang, baca surah Al-Fatihah dan 5 ayat pertama surah TAHA. Kemudian cuba lihat the funny side of what they are doing. You will feel so bless to have them.
- marah tu memanaskan kerana ia digemburkan oleh iblis yang dibuat dpd api. Oleh itu, padamkan api itu dengan berzikir. Jika yang bukan muslim, dengan gambaran yang menyejukan hati.

Credited to Prof. Dr. Rozieta Shaary.


Sumber Dari : Normelah

*******************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini , saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau

Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...