Tuesday 8 April 2014

Tips Kuruskan Badan Dan 10 Kebaikan Jus Limau

 


Jus limau memang enak untuk diminum terutamanya jus yang diperbuat daripada buah yang segar. Dan kemudian dihidangkan secara sejuk, memang hilang rasa dahaga terutamanya di minum ketika cuaca panas . Buah limau mempunyai 5% asid sitrat dan kaya dengan Vitamin C. Dan ia juga amat sesuai untuk kita amalkan sebagai tips kuruskan badan kita.

Limau juga mempunyai banyak vitamin-vitamin lain seperti Vitamin-vitamin B, Vitamin Riboflavin dan mineral-mineral seperti mineral kalsium,mineral magnesium, mineral fosfor; ia juga terdapat khasiat protein dan karbohidrat.
Amalan minum jus limau sebagai tips kuruskan badan telah diamalkan sejak dulu lagi,dengan mengamalkan minum minuman yang berasaskan limau, mempunyai banyak faedah kesihatan yang boleh kita perolehi. Diantaranya ialah:
 
1. Bagus Untuk Pencernaan Perut
Jus limau bila dicampurkan dengan air panas, boleh bantu kurangkan masalah pencernaan perut kita. Diantaranya ialah rasa mual, perut memulas dan parasit. Selain itu ia juga sesuai sebagai amalan tips
kuruskan badan kita.
Perut kita dibantu untuk membuang kekotoran secara lebih berkesan, jika kita minum jus limau secara teratur. Ia juga bertindak sebagai agen pembersih dan pencuci darah dalam tubuh badan kita.
Amalan mengambil jus limau juga boleh mampu sembuhkan sembelit. Serta berfungsi sebagai tonik hati dan bantu kita mencerna makanan dengan lebih baik dan bantu hati menghasilkan lebih hempedu dalam tubuh badan kita.
 

2. Rawatan Kulit
Limau boleh jadi ubat antiseptik yang semulajadi, iaitu ia membantu untuk menyembuhkan masalah berkaitan dengan kulit.Disebabkan limau berfungsi sebagai ubat anti-penuaan dan menghilangkan
kedutan, pengambilan air limau setiap hari dapat berikan perubahan besar pada kulit kita. Jika limau ditempelkan pada parut luka akibat terbakar, ia akan pudar dengan cepat dan kurangkan kesan parut tadi.

3. Rawatan Gigi
Adakah kita tahu bahawa air limau mempunyai fungsi penting dalam perawatan gigi? Ya, jus limau segar yang ditempelkan pada gigi boleh bantu singkirkan rasa sakit pada gigi.Dan perahan jus limau pula dapat bantu menghentikan perdarahan gusi.Cara ini dapat mencegah bau busuk dan masalah-masalah lain yang berkaitan dengan gusi kita.
 
4. Sembuhkan Jangkitan Tekak
Buah limau adalah buah yang amat baik dalam membantu dan perangi masalah yang punyai kaitan dengan jangkitan tekak, sakit tekak dan tonsilitis akibat bakteria. Kita boleh kumur dengan setengah gelas jus limau, untuk atasi masalah-masalah tersebut.
 
5. Kawal Tekanan Darah Tinggi
Terutama bagi mereka yang mempunyai masalah jantung, air limau berfungsi bagaikan ramuan ajaib buat mereka kerana kandungan kalium yang tinggi di dalam air limau.Diet yang tinggi kalium juga dipercayai boleh membantu kawal tekanan darah tinggi, rasa pening, mual, rehatkan fikiran, kurangkan stres mental serta depresi seseorang itu.
 
6. Turunkan Berat Badan
Tips kuruskan badan dengan amalan rutin minum air limau, dapat membantu untuk turunkan berat badan dengan lebih cepat lagi. Kesan yang serupa boleh didapati apabila jus limau dicampurkan dengan air hangat dan madu. Jom amalkan tips kuruskan badan ni.
 
7. Bantu Sembuhkan Masalah Gangguan Pernafasan
Jus limau juga boleh bantu dalam penyembuhan masalah pernafasan, terutamanya pada mereka yang menghidap asma.
 
8. Ubat Reumatik
Limau mempunyai sifat diuretik dan ini dapat bantu mengubati reumatik serta radang sendi. Ianya dilakukan dengan cara mengeluarkan bakteria dan racun dari tubuh tubuh badan.
 
9. Kurangkan Demam
Jus limau dapat mengubati mereka yang di serang flu atau demam, dengan tingkatkan penghasilan peluh.

10. Pembersih Darah
Penyakit seperti penyakit kolera atau penyakit malaria dapat juga diubati dengan air limau kerana ia punyai fungsi sebagai membersihkan darah dalam tubuh badan kita.

Berapa banyak jus limau yang harus kita minum?
                                                       
Tips kuruskan badan bagi mereka yang ingin turunkan berat badan mereka. Jika tahap kesihatan kita baik dan berat badan di antara 70 kg atau kurang, adalah disyorkan untuk kita amalkan sebagai tips kuruskan badan kita dan perah setengah biji buah limau dan campurkannya ke dalam satu gelas air. Minumlah 2 kali sehari.

Tapi jika kita punyai berat badan lebih daripada 70 kg, sebagai tips kuruskan badan, kita boleh perahkan sebiji limau ke dalam segelas air. Untuk dapatkan kesan yang maksimum, minumlah 2 kali sehari.

Selain manfaat khasiat jus limau yang terdapat di atas, sebagai tips kuruskan badan, jus limau juga boleh membantu kita menghapuskan lemak-lemak berlebihan di dalam tubuh badan kita.

Tapi seperti tips kuruskan badan yang lain, kita haruslah amalkannya secara rutin dan tetap, barulah  akan dapat hasil yang kita inginkan.


Shaklee juga ada menawarkan Set Kurus untuk mereka yang mengalami masalah berat badan.
 


Kredit To : Soffiah 



****************************************
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau

Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim

 

 

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...