Thursday 3 April 2014

Punca Pengambilan Suplemen Tidak Berkesan

Ada sesetengah pengamal vitamin merungut kenapa mereka ambil vitamin tetapi tiada menampakkan kesan? Lebih-lebih lagi bagi mereka yang mengamalkan pengambilan suplemen yang ingin melihat kesan yang cepat. Contohnya mengambil suplemen untuk mengurangkan berat badan, tetapi merungun mengapa berat badannya masih tidak turun. Suplemen adalah makanan tambahan, justeru kesannya tidak sama dengan ubat.

Beberapa faktor menyebabkan pengambilan suplemen tidak berkesan:

1. Merasakan minum air kosong tidak penting

Orang Melayu khususnya memang tidak mengamalkan minum air kosong, ini terutama golongan veteran kita. Sebaliknya air manis menjadi pilihan. Air manis boleh meningkatkan kepekatan darah serta menyebabkan kegemukan. Saranan untuk mengamalkan banyak minum air masak apabila mengamalkan suplemen adalah supaya suplemen mudah diserap oleh tubuh.



2. Gemar makan vitamin sekaligus dalam satu masa

Apabila kita makan semua suplemen sekaligus, ini meningkatkan kepekatan darah kita hanya pada masa-masa tertentu. Ramai suka amalkan ini terutama sebelum tidur sedangkan selepas itu kita kurang minum air. Maka cuba agih-agihkan pengammbilan suplemen anda mengikut kesesuaian dan keperluan anda agar kepekatan darah tidak meningkat secara mendadak pada satu masa. Ini juga membantu agar buah pinggang tidak terlalu dibebani pada satu masa tertentu sahaja.

3. Mengambil suplemen bersama ubat

Sekiranya anda dalam pemantauan doktor atas masalah kesihatan, elakkan mengambil ubat serentak dengan pengambilan suplemen kerana ini hanya akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap suplemen dengan baik. Cuba sediakan jadual, ambil ubat dan suplemen secara berasingan. Boleh juga amalkan suplemen selepas 1 atau 2 jam pengambilan ubat.

4. Pengambilan kafien tinggi dalam diet harian

Tahukah anda pengambilan kafien boleh merosakkan suplemen yang sediada dalam badan? Pengambilan kafien yang tinggi secara berterusan boleh membazirkan suplemen yang diamalkan selama ini. Maka kita tidak mendapat kesan seperti yang diharapkan disebabkan suplemen rosak dengan pengambilan kafien secara berterusan.

5. Tidak tahu pantang larang makan suplemen

Tahukah anda pengambilan multivitamin yang lengkap dengan zat besi tidak boleh di ambil bersama air susu? Ini kerana ia mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri. Tahukah anda vitamin E tidak boleh bersama alfalfa kerana alfalfa boleh mengganggu penyerapan vitamin E oleh tubuh badan? Ada beberapa lagi yang perlu diketahui seperti pengambilan alfalfa tidak disarankan untuk ibu mengandung kerana boleh mengakibatkan risiko keguguran di awal kehamilan.

Kredit : Adamalishauni

****************************************
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau

Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...