Saturday 5 April 2014

Apa Beza Ubat Dengan Suplemen?




The medical field is interested n treating disease. 
I'm interested in building health - Dr Shaklee
Ubat

1. Ubat adalah ganjil dengan tubuh. Mereka tidak menjadi sebahagian daripada tisu-tisu kita, tidak juga menyumbang bahan-bahan berkhasiat.

2. Ubat ialah ejen bahan kimia yang kuat boleh mengubah fungsi-fungsi secara mengganggu tindakan biokimia dan proses enzim.


3. Ubat boleh mengakibatkan kesan sampingan, kebanyakkannya boleh kekal dalam badan. Malahan aspirin boleh kekal menyebabkan gangguan dalam perut, pendarahan dalam perut, loya, gangguan penglihatan dll.

4. Ubat bertindak baik hanya secara berasingan. Ianya boleh mengganggu satu sama lain dan berkebolehan menghasilkan kesan-kesan sampingan.

5. Ubat baik dimakan biasanya di pertengahan waktu makan untuk mengelakkan hal yang saling mempengaruhi atau pencairan oleh kesan daripada makanan

6. Salahguna atau berlebihan dos boleh membahayakan nyawa.

7. Ubat menghasilkan kesan kepada setiap orang. Tidak kira apa keadaan seseorang, ia boleh merasai kesan pengambilannya.

8. Ubat bertindak cepat dan menakjubkan, seseorang boleh menerima kesan dalam jangka masa pendek.

9. Ubat merawat kesan atau tanda-tanda sakit tetapi tidak merawat punca sakit. Ia hanya menutup kesakitan, tidak memulihkan. 

10. Orang tua biasanya memerlukan ubat pada sukatan yang rendah kerana mudah mendapat kesan sampingan yang serius jika dibandingkan dengan orang muda.

 
Suplemen

1, Bahan berkhasiat, pastikan ambil yang dirumus secara semulajadi dan selamat serta penting kepada tubuh. 

2. Bahan berkhasiat bertindak dengan membantu tindakan biokimia dan pemprosesan enzim

3. Bahan berkhasiat tidak menimbulkan kesan sampingan. 

4. Bahan berkhasiat bertindak lebih baik secara bersatu antara satu sama lain ibarat rantai. Kesemua harus bergabung untuk menghasilkan kesan yang baik.

5. Bahan berkhasiat baik diambil bersama makanan. Ia lebih berkesan menyerap bersama makanan dan mempertingkatkan keberkesanan penyerapan lain-lain faktor makanan.

6. Bahan berkhasiat adalah selamat. 

7. Bahan berkhasiat tidak menghasilkan tindak balas kepada seseorang.

8. Bahan-bahan berkhasiat bertindak secara perlahan-lahan dalam jangkamasa yang panjang. Ia mengambil masa berbulan-bulan untuk mencapai kesan kejayaan.

9. Bahan berkhasiat bertindak merawat terhadap punca penyakit sekiranya digunakan untuk menampung kekurangannya. 

10. Orang tua memerlukan lebih banyak bilangan khasiat, oleh kerana faktor kekurangan yang berlarutan begitu lama serta penghadaman yang lemah.


Namun begitu, suplemen bukanlah menggantikan ubat.



Ubat vs vitamin



Kredit To : Raihanah 

****************************************
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau

Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...