Saturday 5 April 2014

5 Jenis Makanan Menguatkan Antibodi Badan Anda


Antibodi dihasilkan secara semulajadi didalam badan tubuh badan setiap manusia untuk melawan serangan jangkitan penyakit dan membunuh bakteria merbahaya.Bagaimanapun semakin berusia kita, penghasilan antibodi ini menjadi semakin berkurangan.Kekurangan antibodi menyebabkan tubuh kita tidak mampu melawan serangan jangkitan dengan berkesan lagi. Untuk menguatkan sistem imun, berikut  langkah yang dapat  menjadi panduan Anda.
   
 
Bawang putih telah lama digunakan sebagai penguat sistem imun kerena kandungan nutrisinya, anti-kulat dan antiseptik. Penelitian menunjukkan, jika dimakan mentah, bawang putih mampu memberikan perlindungan terhadap penyakit pilek, batuk dan infeksi pada dada. Ini disebabkan bawang putih merupakan sumber tinggi vitamin (C, B1, dan B6), mineral (fosfat dan zat besi) dan sulfoksida yang diketahui akan kemampuan antibakterianya.

2. Ikan Berlemak
                                                          
Asid lemak omega 3 yang boleh ditemui terutama pada ikan laut seperti salmon, tuna dan mackarel adalah penguat imunisasi penting yang membantu menjaga kekuatan tubuh secara keseluruhan. Disarankan pengambilan setidaknya tiga ons salmon tiga kali dalam seminggu. Makanan yang kaya asid lemak ini, meningkatkan aktiviti sel darah putih untuk memusnahkan bakteria berbahaya yang ada di dalam tubuh. Selain itu ia juga memberikan perlindungan terhadap kerosakan yang disebabkan tindak balas akibat jangkitan bakteria itu.

3. Buah dan Sayuran

                                                  
Buah dan sayuran memiliki kandungan tinggi nutrisi penguat imunisasi seperti vitamin C dan bioflavonoid. Vitamin C meningkatkan produksi sel darah putih yang berfungsi sebagai pencegah infeksi dan antibodi. Kandungan ini mengurangkan tekanan darah dan meningkatkan kadar HDL (kolesterol baik) sehingga menurunkan risiko serangan penyakit kardiovaskular. Selain itu, kandungan phytonutrient melindungi sel tubuh dari sejumlah polutan tubuh berbahaya.

4. Makanan Jenis Kekacang 
Ianya sangat bermanfaat bagi fungsi jantung. Sementara kandungan vitamin E yang dimilikinya membantu meningkatkan tindak balas imun. Mekanisma utamanya adalah dengan menstimulasi penghasilan sel yang mampu menghilangkan sel kuman berbahaya dan sel kanser di dalam tubuh. Bergantung gaya hidup seseorang, dos harian nutrisi yang diperlukan adalah berbeza-beza. Orang dengan gaya hidup pasif dan tingginya pengambilan alkohol akan memerlukan lebih dari 100-400 miligram sehari.

5. Gandum/Bijirin

                                                
 
Beras merah, oats, barley dan jenis gandum lainnya tinggi akan kandungan serat, protein, dan antioksidan. Banyak ahli gizi menyatakan bahwa gandum memberi lebih banyak kandungan gizi penting dibandingkan beras olahan seperti tepung terigu. Oleh itu, disarankan untuk mengganti pengambilan segala bentuk beras olahan dengan gandum utuh untuk meningkatkan tingkat kekebalan tubuh.
  ****************************************
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau

Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...