Saturday 1 March 2014

Vitamin Yang Boleh Memberikan Tenaga Sehingga Tidak Boleh Tidur Malam

Kebanyakan dari kita sering letih dan tiada tenaga terutama apabila menjelang malam. Kerja yang banyak dan urusan kerja yang tidak surut henti menyebabkan kita penat, kurang fokus dan mengantuk. Ada yang mengambil kafein dan air isotonik untuk mengembalikan tenaga. Vitamin juga ada yang memberikan tenaga dan memulihkan badan yang letih.

Vitamin B dikenali sebagai Vitamin Tenaga kerana ia memainkan peranan penting dalam peningkatan metabolisma tenaga di mana ia membolehkan badan menukarkan lemak, karbohidrat dan protein yang diperolehi dari makanan kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari. 

Vitamin B Complex1 The importance of Vitamin B Complex for Children
Terdapat 11 komponen di dalam Vitamin B Kompleks yang mempunyai fungsi-fungsi tertentu dalam menjadikan kita bertenaga. Ia terdiri dari:
  • B1 (Thiamine)
  • B2 ( Riboflavin)
  • B3 (Niacin)
  • B5 (pantothenic Acid)
  • B6 (pyridoxine)
  • B9 (Folic Acid)
  • B12 (Cyanocobalamin)
  • Biotin
  • Para-amino Benzoic Acid(B10)
  • Choline
  • Inositol




Mari kita lihat Vitamin B12, yang memainkan peranan paling penting dalam penghasilan tenaga. . B12 penting kerana ia yang menukarkan karbohidrat kepada glukosa. Sebab itulah kita segar dan aktif apabila mengambil Vitamin B Kompleks apabila penat (B3 juga berperanan dalam meningkatkan tenaga). Vitamin B12 juga membantu otak untuk kembali fokus.


Vitamin B6 juga dikenali untuk meningkatkan fokus dan ia meningkatkan daya kognitif apabila kita meningkat usia. Walaupun kita semakin tua, kita tidak mudah lupa jika sudah biasa mengambil Vitamin B6 dari usia muda.


Badan kita juga menggunakan Vitamin B dalam menghasilkan sel baru yang sihat dan penghasilan sel darah merah. Ia sangat berguna meningkatkan fungsi imunisasi, sistem kardiovaskular dan sistem saraf.

Jika Vitamin B tidak membantu meningkatkan tenaga, anda perlu cuba untuk meningkatkan zat besi dan magnesium dalam badan. Zat besi yang kurang dalam badan boleh menyebabkan anda letih dan kurang peka. Magnesium juga berfungsi seperti Vitamin B di mana ia diperlukan dalam proses menukarkan makanan kepada tenaga. 

Vitamin B dan Tidur
Sesetengah kajian mendapati Vitamin B6 dan B12 boleh mengganggu tidur. Mengambil Vitamin B6 sebelum tidur boleh menyebabkan anda terjaga dalam tidur, dan Vitamin B12 boleh menyebabkan anda tidak boleh tidur kerana ia mengganggu tahap melatonin, sejenis hormon dalam badan yang mengawal kitaran tidur/jaga.

http://health.howstuffworks.com/wellness/food-nutrition/vitamin-supplements/vitamins-keep-you-alert.htm

Anda boleh dapatkan Vitamin Semulajadi B Compleks dari Shaklee dengan harga yang istimewa daripda saya. Sebotol mengandungi 120 biji. Anda akan merasai perbezaan tenaga dan lebih cekap membuat kerja seharian selepas ini.


****************************************

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi ini atau ingin menjadi ahli bagi menambahkan sumber pendapatan, saya adalah wakil pengedar sah anda. Anda boleh hubungi saya untuk sebarang pertanyaan atau tempahan.

H/P: 019-3131 395 atau
Email: ummudd80@gmail.com atau
FB : Hafiza Halim 

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...