Sunday, 23 March 2014

Petua Untuk Anak Dengar Cakap / Tidak Degil


Kalau dulu opah dah bagi petua macam macam mana nak mudah hamilkan?Sekarang dah dapat anak, anak agak degil dan keras kepala pula. Kita sebagai ibubapa mesti mahu yang terbaik untuk anak-anak kan.Kalau boleh cuba elakkan dari menengking atau memukul anak,kerana anak akan memprotes secara diam dan akan bertindak lebih degil. Tapi tak bermakna kita harus menurut semua kehendak anak, sebagai bubapa kita harus bertindak lembut tapi tegas.

PETUA UNTUK ANAK LEBIH DENGAR CAKAP

  1. Setiap pagi, sebelum pergi sekolah, anda berdiri di belakang anak dan kedua-duanya (anak dan ibu atau bapa) menghadap kiblat.
  2. Letakkan kedua-dua telapak tangan ibu/ayah yang dirapatkan atas kepala anak tanpa sentuh kepala lebih kurang 1 inci dari rambut.
  3. Kucup dahi anak dan biarkan dia pergi ke sekolah. Telapak tangan anda (ibu/bapa) ada aura dan gunakannya sebaik-baiknya.
  4. Selepas berwuduk jangan dilapkan air wuduk sampai kering. Hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita contohnya lebihan wuduk di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.
  5. Tinggalkan pesanan ketika anak sudah 'hampir' terlena. Menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. Percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yang sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya. Bisikkan semua pesanan masa tu..“Walaupun anak kita tido,tapi rohnya tidak tidur”.
  6. Baca surah Taha ayat 1-5 kat telinga anak masa dia tidur.
  7. Setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun-umbun  kepalanya sebanyak yang mungkin atau memadai 100 kali.
  8. Membaca surah Al Fatehah 1 kali, Alam Nasyrah 1x.
  9. Niat dalam hati mohon pada Allah: "Ya Allah permudahkanlah anak aku ini untuk belajar dan diterangkan hati, lembutkan hati dan ditetapkan iman dan mohon anak aku ini mendengar cakap ibu bapanya".
"Jika benih iman dan akhlak yang baik disemaikan lebih awal lagi, InsyaAllah anak-anak ini tidak mudah terpedaya dan terpesong dengan cabaran-cabaran hidup apabila menempuh perjalanan hidup mereka kelak"."-Prof Dr Muhaya


CARA MELARANG ANAK

Cara untuk melarang anak  juga perlu lebih moden contoh, kalau anak hendak pegang benda yang kotor, anda jangan melarang seperti ini

"Jangan pegang benda tu nanti kotor!"

tapi gantikan dengan

"kalau adik pegang benda tu, tangan adik akan kotor, banyak kuman akan melekat. adik mau banyak kuman kat tangan adik"?

perhatikan perbezaan ayat itu, yang mana lebih lembut. Perkataan 'jangan' hanya akan membuatkan anak kita lagi mahu melakukan sesuatu yang dilarang

Kredit To : Mrs. Gold

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...