Saturday 22 March 2014

Subhanallah - Peristiwa Unik Laungan Azan

 
Apabila telah dikumandangkan azan, wajib hukumnya bagi umat muslim di dunia untuk melaksanakan solat. Disebalik merdunya suara Azan yang berkumandang, ada keistimewaan tersendiri dari azan sehingga bagi muadzin (orang yang menyeru azan) sekalipun, Allah telah menjanjikan pahala kepadanya. Di balik keistimewaannya, azan juga menyimpan fakta yang mengagumkan.

1. Kalimat penyeru yang mengandungi kekuatan dahsyat

Apabila azan berkumandang, kaum muslim yang benar-benar beriman dan bertakwa kepada Allah akan bergegas ke masjid menunaikan solat. Tanpa sedar saraf akan memerintahkan tubuh untuk segera menunaikan solat. Simpulan kesedaran psiko-religius dalam otak umat muslim akan bergetar, berhubung secara serentak dan dengan jumlah kesedaran seorang hamba (abdi). Seakan suara khas azan telah tertanam dalam alam bawah sedar setiap muslim. Sehingga ketika mendengarnya, pancaindera tubuh mereka lalu bergerak untuk solat. Suara azan seakan telah menyentuh fitrahnya untuk beribadah.

2. Ramai bukan muslim yang mendapat hidayah setelah mendengar azan

Banyak kisah perjalanan hidup kaum mualaf hingga akhirnya mendapat hidayah yang seringkali menyentuh nurani. Apabila suara azan yang didengar mereka telah menggetarkan hati dan kesedaran untuk mengucap syahadah. Seakan fitrah Islam dalam diri mereka terbangkitkan melalui alunan azan itu.

Kementerian Hal Ehwal Agama Turki pernah melapokan sekurang-kurangnya 634 orang telah masuk Islam selama tahun 2011, termasuk 467 wanita, yang berusia rata-rata 30 hingga 35 tahun dan berasal dari negara yang berbeza  Jerman, Maldiva, Belanda, Perancis, China, Brazil, AS, Romania dan Estonia. Mereka adalah pelancong-pelancong yang melancong ke Turki.

Di bandar Kayseri Turki sendiri, sekurang-kurangnya 14 orang telah masuk islam selama empat tahun berturut, termasuk 10 wanita. Mufti bandar Kayseri, Syaikh Ali Marasyalijil menyebutkan umumnya mereka masuk Islam setelah tersentuh mendengar alunan azan.

Rapper dari Amerika Syarikat, Chauncey L Hawkins yang popular dipanggil Loon mengakui masuk Islam setelah mendengar suara azan ketika berkunjung ke Abu Dhabi, Dubai.

3. Perintah azan datang melalui mimpi

Pada awalnya Rasulullah SAW tidak tahu dengan cara yang digunakan untuk mengingatkan umat muslim bila waktu salat tiba. Ada sahabat yang menyampaikan idea untuk mengibarkan bendera, menyalakan api di atas bukit, meniup terompet dan membunyikan loceng. Semua cadangan itu dianggap kurang sesuai.

Hingga datanglah sahabat, Abdullah bin Zaid yang bercerita jika dia mimpi bertemu dengan seseorang yang memberitahunya untuk mengumandangkan azan dengan menyerukan lafaz-lafaz azan seperti ketika ini. Lalu dikabarkanlah perihal mimpi ini kepada Rasulullah. Umar bin al-Khattab mendengar hal itu dan ternyata dia juga mengalami mimpi yang sama. "Demi Tuhan yang mengutusmu dengan Hak, ya Rasulullah, aku benar-benar melihat seperti yang dia lihat (di dalam mimpi)". Lalu Rasulullah bersabda: "Segala puji bagimu." Rasulullah bersetuju untuk menggunakan lafaz-lafaz azan itu sebagai tanda waktu salat tiba.

4. Dikumandangkan saat peristiwa-peristiwa bersejarah

Selain digunakan untuk menunjukkan waktu solat, azan juga dikumandangkan semasa peristiwa penting dan bersejarah. Misalnya ketika seorang bayi lahir. Peristiwa penting yang berlaku dalam Islam juga azan dikumandangkan. Ketika pasukan Rasulullah berjaya menguasai Mekah dan berhala-berhala di sekitar Kaabah dihancurkan, Bilal bin Rabbah mengumandangkan azan dari atas Kaabah.

Peristiwa lain, ketika Konstantinopel jatuh ke tangan pasukan Ottoman yang mengakhiri Empayar Rom Timur, beberapa perajurit Ottoman masuk ke dalam lalu mengumandangkan azan sebagai tanda kemenangan mereka.

5. Bilal tak kuat meneruskan azan

Setelah Rasul wafar, Bilal lagi mahu untuk mengumandangkan azan kerana selalu menangis setiap kali mengingat Rasul.

6. Berbilion kali dikumandangkan sejak 14 abad lalu

Azan dikumandangkan 5 kali sehari. Semenjak azan pertama kali dikumandangkan 14 abad lalu hingga saat ini. Tidak boleh dikira berapa juta kali azan telah berkumandang.

Anggaplah setahun 356 hari. Jika 14 abad adalah 1400 tahun, maka 1400 tahun x 356 hari = 511000 hari. Dalam satu hari, azan 5 kali dikumandangkan. Sehingga sekurang-kurangnya azan telah dikumandangkan 2.555.000 kali. Jika dalam satu hari ada 1 juta muslim di dunia yang mengumandangkan azan, jadi azan telah dikumandangkan sebanyak 2.555.000.000.000 kali. Subhanallah!

7. Tidak berhenti dikumandangkan hingga kiamat

Bumi berbentuk bulat. Ini menyebabkan berlaku perbezaan waktu solat pada setiap kawasan. Ketika azan telah selesai berkumandang di satu kawasan, maka selanjutnya azan berkumandang di kawasan lain.

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...