Tuesday 4 March 2014

3 ‘Mobile App’ Yang Menjadi Perosak & Punca Perceraian Di Malaysia


whatsapp-mobile-app-punca-cerai-malaysia

Dengan telefon iPhone, Blackberry & Android yang semakin murah, dirancakkan lagi dengan ‘data-plan’ yang mampu milik dari Maxis, Celcom, DiGi dan U-Mobile, semakin ramai pasangan suami isteri yang terlibat dalam kancah skandal. Apa yang lebih memalukan, ia membawa kepada kadar perceraian yang semakin tinggi di Malaysia. Hanya klik ‘download’ dari Google Play, Blackberry App World atau App Store, semuanya dihujung jari. Samada mahu atau tidak sahaja untuk berlaku curang di belakang pasangan masing-masing.
Mari kita lihat, apakah aplikasi chat yang selalu membuat samada suami atau isteri rasa ‘terbuai-buai’ bila mula berbicara dengan insan lain, yang bukan pasangan sendiri.

 

'Mobile App' WeChat yang sangat berbahaya

‘Mobile App’ WeChat yang sangat berbahaya
1. WeChat
Tidak perlu diperkatakan lagi kepopularan WeChat dalam berskandal. Lihat sahaja entri di blog ini, kebanyakan wanita meluahkan perasaan mereka tentang suami yang menghubungi perempuan lain melalui WeChat.

Malahan, ada juga isteri yang mula melayan lelaki lain. Fungsi-fungsi yang boleh membawa kepada kemudaratan ialah “Look Around”, dimana seseorang boleh mencari sesiapa sahaja pengguna WeChat yang berdekatan.

Andaikan bila seseorang suami atau isteri itu berseorangan, “Look Around” di WeChat membolehkan mereka berjumpa orang lain yang mungkin hanya berada di meja sebelah. Hebat bukan teknologi zaman sekarang? Hebat dalalam merosakkan dan meruntuhkan rumahtangga jika tidak digunakan dengan betul.

Fungsi “Shake” juga dapat mempertemukan seseorang lain yang ‘menggoncang’ telefon bimbit mereka. Ini bermakna, orang yang “Shake” telefon bimbit ialah orang yang kebosanan. Oleh itu, orang bosan bila bertemu orang bosan yang satu lagi, macam-macam boleh terjadi.

WhatsApp menjadi penjalin hubungan lelaki dan perempuan

WhatsApp menjadi penjalin hubungan lelaki dan perempuan

2. WhatsApp
Pada awalnya, Whatsapp dikatakan jadi penghubung antara teman-teman lama. Fungsi “Group Chat” ini akan mengumpulkan kawan-kawan dalam satu kumpulan yang sama, maksimum 50 orang. Ramai yang mengambil kesempatan untuk menambah kenalan semasa di sekolah atau universiti. Maka, dari sinilah bermula permasalahan sebenar.

Andaikan kita meminati seseorang itu dari sekolah, tetapi tidak pernah meluahkannya, maka WhatsApp menjadi jambatan perhubungan mereka berdua. Susah untuk mengatakan samada ia benar-benar berlaku secara ‘perhubungan fizikal’ atau ‘perhubungan maya’ semata-mata.

Line tidak sepopular WeChat dan WhatsApp

Line tidak sepopular WeChat dan WhatsApp

3. Line
Mungkin tidak sepopular WeChat dan WhatsApp, namun Line semakin mengambil tempat di hati pengguna di Malaysia. Berasal dari Jepun, semakin hari semakin ramai menggunakan Line sebagai alternatif.
Fungsi terbaik Line ialah kecomelan ‘emoticon’ yang sedia ada. Jika seorang suami yang tampak garang, menghantar satu ‘emoticon’ senyum pada seorang pelajar universiti, pasti pelajar wanita itu cair. Terlalu ‘cute’ dan comel untuk diabaikan.

Perbezaan
Kesemua ‘mobile app’ yang berasaskan ‘chat’ ini adalah sama. Aplikasi ini tidak salah. Orang yang tidak tahu menggunakannya secara beretika itu yang salah.
Kami tidak mahu dituduh mana-mana pihak yang mungkin mengatakan sengaja mahu jadi batu-api dalam perkara sebegini. Kami berharap anda semua dapat ambil iktibar. Mulakan ‘audit’ telefon bimbit pasangan masing-masing jika perlu.
Elakkan perceraian. Sayangi keluarga dan anak-anak.

Kredit To : siraplimau.com

No comments:

Post a Comment

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...