Friday 23 May 2014

Ketok Ketampi - Hukuman Yang Merangsang Minda

Ketok Ketampi | Hukuman Yang Merangsang Minda | Ingat tak dulu-dulu masa kita kecik.. kalau kita nakal je pasti kena ketok ketampi. Kalau kat sekolah plak, ini adalah antara denda yang famous selain dari berdiri atas kerusi dan rotan kan.. kan.. kan..

Ketok Ketampi | Denda | Shaklee | Sungai Buloh | Setiawangsa



Bila masuk sekolah menengah atau asrama plak kena buli dengan senior... Pun kena ketok ketampi... Hingga kan cerita P. Ramlee pun masukkan adegan nie dalam filem Labu Labi. Ianya boleh dilakukan secara "single" mahupun "double".... Betul tak?? :)

Tapi kini hukuman ini dah di HARAMKAN di semua sekolah rendah dan menengah. Bukan Ketok Ketampi sahaja tapi semua jenis denda yang kita hadapi dahulu kini sudah tiada. Malas nak ulas lanjut kesan daripada pengharaman ni. Kita boleh tengok sendiri apa yang berlaku di keliling kita.

Berbalik pada cerita Ketok Ketampi ni tadi... rupanya denda ni adalah sesuatu yang hebat. Memang orang dulu-dulu bijaksana kerana memperkenalkan denda yang "not entirely punishment" tapi mempunyai rahsia yang tersembunyi untuk perkembangan otak pelajar. Hinggakan researcher di University Harvard pun mengamalkannya.

Saksikan video berikut :




So, start from today, kita simpan je rotan yang ada kat rumah kita tu dan kita perkenalkan denda ketok ketampi ni pada anak-anak. Baik untuk kesihatan dan perkembangan minda anak-anak. Amacam?? He! He! He!

1 comment:

  1. Ena pun ada dengar yang ketok ketampi ni bagus sebenarnya.

    ReplyDelete

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...