Friday, 4 July 2014

Tazkirah - Gambaran Suasana Di Padang Mahsyar !! (Bahagian 2)

Tazkirah | Gambaran | Suasana | Padang Mahsyar |


Bersambung dari Bahagian 1


Gambaran | Suasana | Padang Mahsyar | Shaklee | Sg. Buloh | Setiawangsa

Sebelum hisab bermula, kitab amalan kite akan turun dari arash. Mase tu tahulah kite tangan mane yang sambut kitab tu. Kalaupun tangan kanan yang ambil kitab kite, masih tak menjamin kite ke syurga. Kemudian Allah panggil sorang2 untuk dihisab. Sebelum Allah mule hisab, Allah suruh kite bace semua amalan yang tercatat dalam buku kite disaksikan semua manusia. tak de satu pun tertinggal. lepas habis bace Allah akan tanye kite bbp soalan antaranya :
 
1) Adakah terdapat pahala kamu yang tidak dicatat oleh Malaikat Raqib dan A'tid       
2) Apa alasan kamu atas segala dosa yang kamu lakukan.         
 

Setelah ditimbang di Al Mizan, didapati pahala kite melebihi dosa kita. Seolah-olah sikit lagi kite ke syurga, tetapi final check Allah buat. Allah tanye kepada semua orang, siapa yang kenal kita sila tampil kedepan untuk menuntut hak mereka. antara yang mula2 bangun adalah anak, isteri, keluarga, jiran2, kawan2, etc. Jika ada hak mereka yang tidak ditunaikan, pahala kite tadi terpaksa bagi kat diorang. Jika pahala dah habis, dosa diorang pulak kite tanggung (ini yang dimaksudkan suami akan tanggung dosa anak2 dan isteri).       
 
Kita yang perempuan, jagalah diri  kita. Sebab apa yang kita buat tak effect diri kita sorang, tp effect jugak orang2 yang kita sayang. Ayah kita, abang dan adik2 lelaki kita, suami kita. Kalau betul sayang mereka, lindungi mereka, jangan jadi penarik mereka ke neraka.. Tutup aurat, jaga maruah, jaga akhlak, jaga agama kita.

Gambaran | Suasana | Padang Mahsyar | Shaklee | Sg. Buloh | Setiawangsa

Hari Mahsyar hari yang sangat dahsyat. Kata ustaz, hidup di dunia janganlah kite kejar populariti, nak terkenal, takut tak tertanggung kesannye kat akhirat nanti. Kedua, jagalah amanah dan kejujuran kite sebab pada hari tu amanah dan kejujuran kite akan membantu.
         
Yakinkah kita tergolong dlm golongan mereka yang terpilih Allah ke Syurga? Nak masuk syurga bukan senang.. Bukan jgk simply boleh masuk dengan baik sorang2.. so jom sama-sama bantu diri dan kawan-kawan.. Moga Allah tolong kita di hari pembalasan nanti... Insya-Allah... Amin..

Anak-Anak Muslim

Baju Muslimah

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...